fbpx

Reklamaatiot

Caravanlandia vastaa siitä, että ostamasi matkailuajoneuvo on siinä kunnossa kuin sen ikä ja kilometrilukema antaa olettaa.

Jos ajoneuvossa kaikesta huolimatta ilmenee oston jälkeen virhe, josta sinulla ei ole ollut tietoa kaupantekohetkellä, me osallistumme korjauskuluihin kilpailu- ja kuluttajaviraston virhevastuuohjeistuksen mukaisesti.

*Ei koske huutokauppa, yli 20-vuotiaita ja tehdastakuun alaisia matkailuajoneuvoja

Mikä on myyjän virhevastuu käytetyn ajoneuvon kaupassa?

Ajoneuvon tulee vastata sovittuja asioita sekä ostajan kohtuullisia odotuksia. Ajoneuvossa voi olla epämukaviksi koettuja ominaisuuksia, jotka eivät kuitenkaan ole virheitä.

Ajoneuvo on kestokulutushyödyke, joka vaatii säännöllistä huoltoa ja hoitoa. Ostajan vastuulla on hoitaa ajoneuvoa asianmukaisesti ja käyttää sitä ohjeiden mukaisesti.

Caravanlandia ei vastaa virheistä, jotka johtuvat ajoneuvon vääränlaisesta käytöstä tai huollon/korjauksen laiminlyönnistä eikä mahdollisista lisävaurioista, jotka olisivat olleet estettävissä virheen ilmaannuttua.

Caravanlandia puolestaan vastaa ajoneuvosta ilmenevistä kuluttajansuojalaissa tarkoitetuista virheistä elinkaarimallin mukaisesti laskettuna.

Tavanomaisia virhetilanteita ovat mm.

  • Ajoneuvossa ilmenee tekninen vika tai puute
  • Ajoneuvo ei vastaa sitä, mitä kauppaa tehdessä on sovittu
  • Ajoneuvosta on annettu vääriä tai paikkansapitämättömiä tietoja
  • Kaupan päättämisen kannalta olennaisia tietoja on salattu
  • Ajoneuvo osoittautuu huonommaksi, kuin ostajalla on auton iän tai kilometrilukeman perusteella aihetta olettaa, tai ajoneuvo tai sen osa on kulunut kestoikäänsä nähden ennenaikaisesti

Esimerkkejä kuluttajansuojalain määrittämistä auton osien elinkaarista

  • Auton moottori 300 tkm
  • Vaihdelaatikko 240 tkm
  • Auton turbo 200 tkm
  • Iskunvaimentajat 100 tkm
  • Jouset 200 tkm
  • Kytkin 150 tkm
  • Vauhtipyörä 200 tkm
  • Ilmastointilaitteen kompressori 200 tkm
  • Starttimoottori 150 tkm
  • Laturi 150 tkm
  • Lisälämmitin 15 vuotta
  • Muu elektroniikka 4 vuotta

Matkailuajoneuvojen laitteiden käyttöikä

  • Lämmityslaite 20 vuotta
    • Lämmityslaitteen elektroniikka 8 vuotta
    • Lämmityslaitteen puhallinmoottorit 8 vuotta
  • Jääkaappi 20 vuotta
    • Jääkaapin elektroniikka 8 vuotta
  • Ilmastointilaite 15 vuotta
    • Ilmastointilaitteen elektroniikka 8 vuotta
  • Markiisi 10 vuotta
  • Laturi 12 vuotta, sähkökeskus 8 vuotta
  • Muu elektroniikka 8 vuotta

*Matkailuajoneuvojen käyttöikä perustuu valmistajien ja alan johtavien asiantuntijoiden näkemykseen

Esimerkkejä elinkaarimallin mukaisesta kulujaosta

  • Matkailuautolla on ajettu 150 000 kilometriä ja moottori rikkoutuu. Moottorin elinkaaresta 50% jäljellä. Myyjä maksaa korjauksesta 50%.
  • Matkailuautolla on ajettu 170 000 kilometriä ja vaihteisto rikkoutuu. Vaihteiston elinkaaresta 15% jäljellä. Myyjä maksaa korjauksesta 15%.
  • Matkailuvaunu on otettu käyttöön 6/2017. Vaunun lämmityslaitteen paloilmapuhallin rikkoutuu ja lämmitin ei toimi. Puhallinmoottorin elinkaaresta on 1/2023 jäljellä 40%. Myyjä maksaa korjauksesta 40%.

Käytännön esimerkkejä

”Jos 2010 käyttöön otetun matkailuauton asunto-osan laturi/sähköpääkeskus rikkoutuu, syynä on lähtökohtaisesti elektroniikan käyttöiän päättyminen eli ns. luonnollinen kuluminen. Korjauskustannukset kuuluvat silloin ostajalle.”

”Jos 150 000 kilometriä ajetun auton moottori rikkoutuu, on autossa virhe, koska elinkaari moottorille on 300 000 kilometriä. Jos autoon vaihdetaan uusi moottori, niin ostajalle muodostuu hyötyä elinkaaren mukaisesti ja ostajan tulee osallistua kuluihin saamansa hyödyn mukaisesti, eli kulut jakautuvat tällöin 50% myyjälle ja 50% ostajalle.”

Autokauppiaalla on virhevastuu käytetystä autosta – Korjauksesta voi silti joutua maksamaan

Toimi näin

  • Täytä oheinen reklamaatiolomake mahdollisimman huolellisesti ennen korjaustöiden aloittamista.
  • Odota yhteydenottoamme. Vastaamme kaikkiin reklamaatioihin mahdollisimman pian.

Väärinymmärrysten ehkäisemiseksi, käsittelemme ainoastaan kirjallisia reklamaatioita. Näin olemme onnistuneet parantamaan reklamaatiokäsittelymme tasoa ja ratkaisemaan niitä nopeammin.