02.01.2024 - Uutiset

Käytettyjen matkailuajoneuvojen markkina kasvussa 2023, Caravanlandia Oy nousee Suomen suurimmaksi kauppiaaksi

Kokkola, 2. tammikuuta 2024 – Caravanlandia Oy kertoo käytettyjen matkailuajoneuvojen markkinan kasvaneen vuonna 2023 ja Caravanlandia Oy:n nousseen Suomen suurimmaksi käytettyjen matkailuajoneuvojen kauppiaaksi.

Käytettyjen matkailuajoneuvojen kauppa kävi vilkkaana vuonna 2023 yleisen taloustilanteen näkymien heikentymisestä huolimatta. Vuonna 2022 kokonaismarkkina laski vuoteen 2021 verrattuna 9 % johtuen korkojen, inflaation ja sähkön hinnan noususta, mutta kasvoi vuonna 2023 2,3 % ollen nyt korkeammalla tasolla 20 054 matkailuajoneuvossa kuin vuonna 2019 (19 747kpl), ennen koronan tuomaa kysyntäpiikkiä.

Käytettyjen matkailuautojen kysynnän trendi on ollut noususuuntainen jo pidempään. Vuodesta 2017 vuoteen 2023 on matkailuautojen myynti kasvanut 11,4 % (9 964 kpl -> 11 097 kpl).

Käytettyjen matkailuvaunujen puolella kysynnän trendi taas on ollut loivasti laskeva. Vuodesta 2017 vuoteen 2023 käytettyjen matkailuvaunujen myynti on laskenut 7 % (9 634 kpl -> 8 957 kpl)

”Mielenkiintoista on ollut nähdä, että vaikka pidemmällä aikavälillä vuodesta 2017 tarkasteltuna liikkeiden myymien matkailuajoneuvojen määrä ja osuus kokonaismyynnistä on kasvanut (48 % -> 51 %), tuli viime vuonna liikkeiden myymien matkailuajoneuvojen osuus hieman alas. Tämä saattaa kertoa siitä, että korkeampien korkojen aikaan ostetaan hieman edullisempia ajoneuvoja suoraan kuluttajalta kuluttajalle”, pohtii Caravanlandian toimitusjohtaja Mikko Sinisalo.

Liikkeiden välisissä markkinaosuuksissa tapahtui suuria muutoksia vuonna 2023. Caravanlandia perusti vuoden 2022 maaliskuussa uuden toimipisteen Lempäälän Ideaparkin viereen ja on onnistunut vahvasti nostamaan osuuttaan käytettyjen matkailuajoneuvojen kaupasta. Vuonna 2022 Caravanlandia oli käytetyissä sijalla neljä 3,9 % markkinaosuudella. Vuonna 2023 Caravanlandia nousi Suomen suurimmaksi käytettyjen matkailuajoneuvojen kauppiaaksi markkinaosuudella 5,4 %. Myynnin kasvu 42 % edelliseen vuoteen verrattuna.

”Olen todella ylpeä tästä saavutuksesta sekä henkilökunnastamme, joka tämän nousun kärkipaikalle mahdollisti! Osuutemme Suomen käytettyjen markkinasta on ollut pitkään nousujohteinen ja vuoden alussa asetimme kunnianhimoisen tavoitteen nousta neljänneltä sijalta kärkipaikalle. Systemaattinen panostus sekä asiakastyytyväisyyteen että omien prosessiemme kehitykseen on mahdollistanut sen, että myyntivarastomme on ollut asiakkaan näkökulmasta houkutteleva koko vuoden ympäri. Pitkäjänteinen panostus markkinointiimme, laadukkaisiin toimipisteisiin sekä ammattitaitoiseen henkilökuntaan on tuonut tämän upean nousun”, iloitsee Sinisalo.

Uusien matkailuajoneuvojen markkina on koronavuosien jälkeen kärsinyt vaikeasta komponenttipulasta sekä korkotason noususta. Vuosi 2023 oli toinen vuosi peräkkäin, kun uusien matkailuautojen ja -vaunujen kokonaismarkkina laski. Vuonna 2023 kokonaismarkkinan lasku on tosin taittunut ja syksyllä nähtiin jo yksittäisiä kasvun kuukausia.

”Trendinä matkailuautojen puolella oli, että premium-luokan autoissa sekä edullisemman hintaluokan autoissa kysyntä oli vahvaa. Korimalleista puoli-integroidut olivat myydyimpiä ja retkeilyautojen suosio jatkui kasvuaan. Myös automaattivaihteiston suosio näyttää edelleen vahvistuvan. Kiitos laadukkaiden merkkiedustustemme sekä vahvojen päämiehiemme, onnistuimme vaikeasta markkinasta huolimatta myymään vuonna 2023 enemmän uusia matkailuajoneuvoja kuin vuonna 2022. Uskomme, että alkavana vuonna nähdään piristymistä uusien matkailuajoneuvojen markkinassa. Tulemme itse panostamaan vahvasti myös uusien matkailuajoneuvojen kauppaan käytettyjen matkailuajoneuvojen sekä henkilöautojen lisäksi”, kertoo Sinisalo.

Caravanlandia Oy tiedotti 18.10.2023, että Lempäälän toimipisteestä tulee käytettyjen henkilöautojen kaupan keskus, ja se tarjoaa asiakkaille jatkossa laajan matkailuajoneuvovalikoiman lisäksi myös henkilöautoja sekä hyötyajoneuvoja. Myös Kokkolan pisteestä tulee jatkossa löytymään laajan matkailuajoneuvovalikoiman lisäksi henkilöautoja. Caravanlandia tavoittelee käytettyjen henkilö- ja hyötyajoneuvojen kaupasta tulevaisuudessa merkittävää liiketoiminta-aluetta. Muutos tukee myös matkailuajoneuvokauppaa ja siinä jatketaan strategian mukaista kasvusuunnitelmaa.

Caravanlandia Oy on vuonna 2005 perustettu matkailuajoneuvojen, henkilö- ja hyötyajoneuvojen myyntiin ja huoltoon keskittynyt yritys. Toimipisteet sijaitsevat Kokkolassa ja Lempäälässä. Yritys työllistää yli 50 koko- ja osa-aikaista työntekijää. Edustuksiin kuuluu Hymer, Dethleffs, Bürstner, Sunlight, Kabe ja Adria matkailuautot ja -vaunut. Vuoden 2023 tilikauden liikevaihto oli 47,7M€.

Lisätietoja antaa toimitusjohtaja Mikko Sinisalo, 050 430 5853
Lähteet: Netwheels, Mittaristo ja Traficom, liikenneasioiden rekisteri

Lisää blogikirjoituksia

Myy meille matkailuautosi, retkeilyautosi tai matkailuvaunusi

Se on helppoa. Kirjoitat vain matkailuajoneuvosi rekisteritunnuksen ja mittarilukeman sekä omat yhteystietosi lomakkeeseen niin annamme tarjouksen. Tarjouksen pyytäminen ei sido teitä mihinkään.

Tarjoa ajoneuvoa nyt