fbpx

08.06.2021 - Matkakertomus

Romaniassa vampyyrien jalanjäljillä

Viimeisten kymmenen vuoden ajan olemme vaimoni kanssa matkustaneet joka kesä matkailuautollamme eteläiseen Eurooppaan nauttimaan takuuvarmasta lämmöstä, kauniista maisemista ja uusista kokemuksista. Näillä matkoilla esim. Italia, Slovenia, Kroatia ja Ranska ovat tulleet meille tutuiksi, mutta jostakin syystä eräät Kaakkois-Euroopan maat ovat jääneet näiden perinteisempien matkakohteiden varjoon.

Vuoden 2017 keväällä seuraavaa matkakohdetta miettiessä päätimme unohtaa nuo tutut matkakohteet ja valitsimme kesän kohteeksi entisen itäblokin maihin kuuluvan Romanian.

Olimme muutaman edellisvuoden tapaan lähdössä liikkeelle kahden pariskunnan ja kahden asuntoauton seurueella ja Romania oli meille kaikille täysin ennenkokematon matkakohde. Oikeastaan ainoat asiat mitä tiesimme maasta etukäteen olivat sen entisen diktaattorin Nicolae Ceausescun hirmuhallinto sekä kauhuelokuvista tutut Transilvanian vampyyritarinat. Niinpä lähdimme heinäkuun puolivälissä Oulusta kohti Romaniaa avoimin ja odottavaisin mielin.

Transilvania

• Historiallinen alue Romanian keskiosan ylängöllä
  • Väkiluku n. 7,3 miljoonaa
  • Kuuluisimmat kaupungit: Cluj-Napoca, Timisoara, Brasov, Oradea, Sibiu ja Târgu Mureș
  • Ylänköilmaston alue, jossa kesäpäivät kuumia ja yöt viileitä
Matkailuauto Caravanlandia Matkakertomus
Transilvaniasta löytyy kaunista luontoa, hurjaa historiaa ja upeita linnoja.

Via Baltica vie etelään edullisesti

Kesälomamme matkareitiksi valitsimme ajamisen Via Balticaa pitkin Tallinnasta Baltian maiden lävitse alas Puolaan ja siitä Slovakian sekä Unkarin kautta Romaniaan.

Nykyisin liikkuminen Via Balticalla sujuu varsin leppoisasti ja liikennekulttuuri on viime vuosien aikana kehittynyt kovasti takavuosiin verrattuna. Kun ottaa vielä huomioon itäisen Euroopan edulliset polttoaineen hinnat, niin Via Baltica on mielestämme kaikista mielekkäin reitti itäiseen Eurooppaan matkustettaessa. Ajomatka Tallinnasta etelään sujuikin reippaassa tahdissa ja neljässä päivässä olimme jo Romanian naapurimaassa Unkarissa Egerin seudulla.

Lepotauko lämpimissä kylvyissä

Sovimme jo kotimaassa ennen liikkeelle lähtemistä, että pidämme ajamisessa muutaman päivän lepotauon Unkariin päästyämme. Meillä oli mukavia kokemuksia aiemmilta matkoiltamme Unkarin thermal-kylpylöistä, joten päätimme jälleen etsiä reitin varrelta jonkin mukavan pikkukaupungin, jossa polskisimme mineraalipitoisissa vesissä ja samalla pääsisimme rentoutumaan sopivaan lomatunnelmaan.

Egerin kaupungin lähistöltä löysimme Bogács-nimisen kylän, jossa majoituimme varsin suositun kylpylän leirintäalueelle aivan uima-altaiden viereen.

Matkailuauto Caravanlandia Matkakertomus
Unkarilaisissa thermal-kylpylöissä riittää tungosta kesäisin. Kuvassa eräs Bogács-kylpylän viileän veden altaista.

Suomessa yleisesti käytössä olevat neljän metrin turvavälit piti tällä leirintäalueella suosiolla unohtaa, sillä jos yrittikin jättää hieman etäisyyttä seuraaviin majoittujiin, niin kylpyläreissulta palatessa joutui todennäköisesti huomaamaan, että pieneenkin rakoon oli sillä välillä saattanut ilmestyä uusi asuntovaunu tai teltta. Jokainen uusi majoittuja yritti luonnollisesti päästä mahdollisimman lähelle mineraalivesialtaita, joten lopputulos oli se, että kaikki matkailuautot ja -vaunut sekä teltat olivat leirintäalueen nurmikoilla sikin sokin sekamelskassa alle metrin etäisyyksillä toisistaan.
Lämpötila Unkarissa oli heinäkuun loppupuolella jo reilusti yli kolmessakymmenessä asteessa, joten neljä päivää lämpimistä ja välillä myös viilentävistä kylvyistä nautiskeltuamme olimme jälleen valmiita jatkamaan matkaa kohti reissun pääkohdetta Romaniaa.

Matkailuauto Caravanlandia Matkakertomus
Neljän metrin turvaetäisyyttä ei noudateta unkarilaisilla leirintäalueilla.

Tieverkon kunto asettaa haasteita

Unkarista Romanian puolelle päästyämme huomasimme nopeasti, että romanialaisten maanteiden kunto vaihtelee todella paljon aina virheettömistä monikaistaisista moottoriteistä jopa huonosti kynnettyjä perunapeltoja muistuttaviin kinttupolkuihin. Itse opimme tämän kantapään kautta heti ensimmäisen ajopäivän aikana, kun annoimme navigaattorin johdattaa meidät vuoristoa ylittävälle suorimmalle reitille ilman, että selvitimme edessä olevien teiden kuntoa mistään etukäteen.

Transilvania sijaitsee keskellä Romaniaa ylängöllä, joten sinne päästäkseen on noustava ylös monta sataa metriä korkeille kukkuloille. Lyhin reitti ei ainakaan meidän tapauksessa ollut läheskään se nopein ja helpoin reitti, vaan jouduimme pujottelemaan tuntitolkulla vesisateen liukastamilla ja tietöiden hidastamilla vuoriston pikkuteillä. Onneksi ehdimme kuitenkin juuri ennen pimeän tuloa ensimmäiseen majoituspaikkaamme Camping Ledoon Cincis-järven rannalle.
Matkanteon vaikeudesta viisastuneina etsimme seuraaviksi ajopäiviksi internetistä sivun, josta löytyi lähes reaaliaikainen tieto Romanian tieverkoston tietöistä ja yleisestä kunnosta. Sen avulla seuraavat reittivalinnat Romaniassa onnistuivatkin huomattavasti ensimmäisen ajopäivän huonokuntoisten serpentiiniteiden valintaa jouhevammin.

Matkailuauto Caravanlandia Matkakertomus
Romanialaisessa tieliikenteessä kulkevat yhä sulassa sovussa sekä autot että hevosvankkurit.

Vampyyritarinat tuovat turisteja

Transilvania tunnetaan ympäri maailmaa irlantilaissyntyisen Bram Stokerin Dracula-romaanin ansiosta. Kauhuromaanin päähahmo Dracula pohjautuu 1400-luvulla Romaniassa vaikuttaneeseen ruhtinas Vlad Tepesiin, joka sai julmuutensa ansiosta lisänimen Vlad Seivästäjä.

Romanialaiset ovat osanneet hyödyntää kreivi Draculan tarinaa matkailussa tehokkaasti ja niinpä lähes jokaisessa alueen kaupungissa on rakennuksia tai linnoja, jotka tarujen mukaan liittyvät edes kaukaisesti jotenkin Vlad Seivästäjän elämään. Näimme retkillämme esimerkiksi kylttejä, joissa väitettiin Draculan syntyneen jossain talossa ja toisaalla taas oli linnoja, joissa Dracula oli ollut tarinasta riippuen joko vankina tai vangitsijana.

Transylvanian suosituimmissa matkakohteissa riittää turisteja ympäri maailmaa. Esimerkiksi pääkaupunki Bukarestista kuljetetaan päivittäin bussilasteittain kansainvälisiä turistiryhmiä tutustumaan Dracula-tarinoihin liittyviin linnoihin Transilvanian ylängölle.

Nyt mua viedään linnasta linnaan

Romania on yksi Euroopan edullisimpia matkailumaita ja esimerkiksi leirintäalueiden majoitusmaksut ovat moniin maihin verrattuna todella halpoja. Hunedoaran kaupungin lähellä sijaitsevassa Camping Ledossa yhden leirintäyön hinta oli noin 7 euroa. Valitsimme Camping Ledon siksi, että se sijaitsee kätevästi lähellä upeaa Corvinin linnaa, jonne teimme leirintäalueelta päiväretken edullisesti paikallisen taksin kyydillä. Mahtava linna on ehdottomasti vierailun arvoinen kohde ja yllättäen siellä oli tuntuvasti vähemmän turisteja kuin huomattavasti vaatimattomamman oloisessa Draculan ”virallisessa” linnassa Branissa.

Matkailuauto Caravanlandia Matkakertomus
Branin linna mainostaa itseään ainoana oikeana Draculan linnana. Linna houkuttelee matkailijoita Romaniaan ympäri maailmaa.

Tutustuttuamme Hunedoaraan ja Corvinin linnaan siirryimme Brasovin kaupungin lähellä sijaitsevaan Branin kylään, jossa majoituimme Vampire Camping -leirintäalueelle. Branin linna on yksi Romanian suosituimmista matkakohteista, joten linna ja sen ympäristö suorastaan kuhisi matkailijoita ja matkamuistorihkaman myyjiä. Itse linna ei Corvinin linnan jälkeen enää erikoisemmin sykähdyttänyt, mutta tarjosi kuitenkin ihan mielenkiintoisen kurkistuksen alueen historiaan. Todella suositussa matkakohteessa myös leirintäalueen majoitushinnat sekä ravintoloiden ruokailukustannukset olivat paljon lähempänä normaalia keskieurooppalaista tasoa.

Monipuolinen matkailumaa

Transilvanian draculamyytin lisäksi Romania tarjoaa matkailijalle paljon muutakin nähtävää ja koettavaa. Maasta löytyy useita kiinnostavia keskiaikaisia kaupunkeja ja aika tuntuu jotenkin pysähtyneen varsinkin maaseudulla liikuttaessa.
Vietimme lomallamme muutaman päivän Sighisoaran keskiaikaisen kaupungin kapeisiin katuihin, ikivanhoihin muureihin ja toreihin tutustellen. Viehättävä transilvanialainen kaupunki hurmasi meidät kauneudellaan ja vuosisatojen patinoimilla rakennuksillaan.

Romania on yhä myös maa, jossa on aivan normaalia, että maantiellä autojen seassa tulevat vastaan maanviljelijän ohjastamat perinteiset hevosvankkurit. Tällaista ei enää näe juurikaan muualla Euroopassa.

Luonto on lähellä Romaniassa

Karpaattien vuoret sopivat luontomatkailusta ja vaeltamisesta kiinnostuneille ja tarjoavat mahdollisuuden tutustua erääseen Euroopan harvoista vielä luonnontilaisista metsäisistä vuoristoalueista. Itse nousimme linnakierrosten jälkeen kondolihissillä Bustenin vuoristokaupungista ylös Etelä-Karpaatteihin kuuluville Bucegi-vuorille.

Ylhäällä vuorten huipulla yli kahden kilometrin korkeudessa pääsimme ihailemaan upeiden maisemien lisäksi kuuluisia Babelen kivimuodostelmia, jotka ovat myös eräs Romanian suosituimmista turistinähtävyyksistä. Nuo sienimäiset valtavat kivimuodostelmat ovat muodostuneet vuosituhansien aikana eroosion vaikutuksesta erikoisiksi luonnon synnyttämiksi taideteoksiksi vuorten huipulle.

Matkailuauto Caravanlandia Matkakertomus
Sade ja tuuli ovat synnyttäneet Babelen erikoiset kivimuodostelmat vuorten huipulle vuosituhansien aikana.

Kaikkea ei ehdi yhdellä reissulla

Mustanmeren rannikko Romaniassa on myös oivallinen rantakohde, joka tarjoaa kesäisin mahtavat mahdollisuudet uimiseen ja rantaelämään. Itse päätimme kuitenkin jättää Mustallemerelle saakka ajamisen jollekin toiselle reissulle, sillä pelkästään Transilvaniassa tuntui riittävän ihan kylliksi koettavaa yhdelle vajaan neljän viikon reissulle. Kaikkea ei kuitenkaan yhdellä lomalla ehdi millään näkemään, joten päivälämpötilan alkaessa nousta sietokykymme rajoille elokuun alussa päätimme kääntää karavaanimme keulan takaisin kohti pohjoista.

Kotimatkalla pysähdyimme jälleen kylpylään Tiszaújvároksessa Unkarissa, missä uiskentelimme parin päivän ajan tällä kerralla lähinnä viileissä altaissa, sillä ulkolämpötila liikkui päivisin jo hurjissa lähes 40 asteen lukemissa. Kotimaahan palasimme tuttua tulomatkan reittiä mukaillen ja perillä kotimaassa olimme onnistuneesta matkasta tyytyväisinä elokuun toisella viikolla.

Teksti ja kuvat: Jouni Ylisuutari

Matkakertomus julkaistu alunperin Caravanlandia-lehdessä

Lue lisää

Lisää blogikirjoituksia

Myy meille matkailuautosi, retkeilyautosi tai matkailuvaunusi

Se on helppoa. Kirjoitat vain matkailuajoneuvosi rekisteritunnuksen ja mittarilukeman sekä omat yhteystietosi lomakkeeseen niin annamme tarjouksen. Tarjouksen pyytäminen ei sido teitä mihinkään.